A blogról röviden

Bejegyzések a gerincről,
a gerinc védelméről, karbantartásáról,
a gerincproblémákról közérthetően.
Tanácsok, gyakorlatok, sikertörténetek, miegymás - hogy Te is megszabadulj a hát- és derékfájástól!

Hirdetés

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Facebook

Kedvencek

2011.02.20. 20:53 Almásy Csilla

Miért fáj jobban a derekad télen?

Sokan kérdezték meg tőlem az elmúlt hetekben, hogy mitől van az, hogy télen jobban fáj a hátuk, derekuk. De ha beülnek a szaunába, akkor elmúlik a fájdalom, legalábbis egy rövid ideig.

Nos, megpróbálom minél egyszerűbben elmagyarázni a jelenséget. Azzal együtt, hogy rengeteg oka lehet a derékfájásnak! Az egyik lehetséges a következő:

Szakmai nyelven szegmentális instabilitásnak nevezzük azokat a problémákat, amelyek a gerinc kisízületeivel lehetnek kapcsolatban és helyi fájdalmat okoznak, főleg a derék tájékán. Ezek a kisízületek a csigolyák hátulsó részén találhatók. Amikor előre hajolunk, a kisízületek "kinyílnak", távolodnak az ízületi felszínek egymástól, amikor pedig hátrahajolunk (homorítunk), közelednek a felszínek. Amennyiben a csigolyák közötti porckorongok laposodása miatt, vagy fokozott ágyéki homorulat miatt ezek a kisízületi felszínek közelebb kerülnek egymáshoz, mint a fiziológiás távolság, akkor okozhatnak kellemetlen, helyi tüneteket, fájdalmat. Ez sokszor a homorító mozdulatoknál jelentkezik (pl. jógában a kobra, hal, íj póz stb.).

És akkor miért fáj ez jobban télen?

A (téli) hidegben izmaink jobban összehúzódnak, gondoljunk csak a tipikus mozdulatra, mikor fázunk - felhúzzuk vállunkat a fülünkhöz. A gerinc mellett futó gerincfeszítő izmok ugyancsak összekapják magukat a hidegben, így a megfeszülő izmok húzzák össze a csigolyákat is, húzzák közelebb azokat a bizonyos kisízületi felszíneket is egymáshoz. Azt fogjuk érezni, hogy jólesik leguggolni, lehajolni, felhúzni a térdet a hashoz - ezek mind megnyitják a kisízületeket hátul és oldják a fájdalmat. És éppen ez történik a szaunában is: a meleg hatására az izmok lazulnak, engednek a húzásból és újra távolodni tudnak az ízületi felszínek.

Mit lehet ezzel tenni?

A szauna, meleg fürdő, derékmelegítő, masszázs stb. mindenképpen jó helyi megoldások! A fájdalmat rövid időn belül megszüntetik, viszont a fájdalom igazi okára csak átmenetileg hatnak.

A megoldás olyan gyakorlatok végzése, melyek segítenek távolítani az ízületi felszíneket. Ezeket elongáló, nyújtó gyakorlatoknak nevezzük, melyek megfelelő végzése megnyújtja az egész gerincet, távolítja a csigolyákat, ezáltal növeli a teret a kisízületekben.

Mind a dinamikus jóga, mind a gerinctréning rengeteg elongáló, nyújtó gyakorlatot tartalmaz, emellett az izmokat is megfelelően nyújtja (természetesen erősíti is azokat előzőleg). Olyan komplex tréning mindkettő, mely a gerinc jó karbantartását segíti, szinte egyetlen óra után már mérsékeli és megszünteti a hát- és derékfájást.